donderdag 24 juli 2014

Cakejes "workshop"

Afgelopen week ging ik nog eens aan het cakejes bakken. Maar cakejes zijn natuurlijk niks zonder versiering, net als friet zonder saus. Daarom gingen Karlien en ik aan de slag met decoratiemarsepein.

We hielden als het ware onze eigen "mini-workshop". Ik ben benieuwd welke creatieve hersenspinsels Karlien op deze cakejes nog zal loslaten.




Oh, en iets wat we geleerd hebben: roze op blauwe marsepein werkt niet zo goed...

Indien jullie het ook al voelen kriebelen, vind je hieronder het recept van m'n cakejes:

* Ingrediënten*
- 125g boter op kamertemp
- 125g kristalsuiker
- 75g zelfrijzend bakmeel
- 50g maïzena
- 2 eetlepels melk op kamertemp
- 2 eieren op kamertemp
- Grote kom
- Mixer met beslaghaken
* Bereiding*
- Ingrediënten op kamertemperatuur brengen
- Oven voorverwarmen: 170°C
- Vormpjes in cupcake-blik plaatsen
- Boter in kleine blokjes snijden, niet smelten!!! Gewoon op kamertemp.

- In de kom: boter en suiker mengen (beetje bij beetje) --> mixen (met beslaghaken) tot een luchtige massa
+ 1 voor 1 de eieren --> mixen
+ beetje bij beetje het bakmeel en de maizena --> mixen
+ melk --> mixen tot het deeg luchtig en glad is

- Vormpjes voor 2/3 vullen (voor mij is dit ongeveer 28g deeg per vormpje; ja, ik weeg af)

- Bakken: blik in het midden van oven plaatsen --> 20-25 min op 170°C
- Na 20 min eens prikken (om te zien of het deeg nog plakt), de oven niet eerder openen.

- Cakejes laten afkoelen alvorens te decoreren.

Dit recept heeft mooie platte cakejes als gevolg, perfect om te decoreren!

(Normaal komen de cakejes niet los van het vormpje, maar nu voor deze ene keer wel. Zal aan de nieuwe vormpjes liggen... Spijtig!)


Smakelijk!

1 opmerking:

  1. het was een geweldige workshop, bedankt!!
    ik heb zeker de decoratie-microbe te pakken, binnekort waag ik mij er zelf eens aan!

    BeantwoordenVerwijderen